Saturday 13 August 2016

Pengalaman Mabuk Morning Sickness sepanjang minggu ke 7 dan ke 8!

Hi readers semua... :)

Pejam celik, pejam celik dah 8 minggu dah pun kehamilan aku ni.
Pengalaman sepanjang melalui tempoh awal kehamilan memang sangat berharga. Bermacam ragam, muntah sambil nangis.  Tak tahu berapa byk air mata yang dicurahkan sepanjang aku morning sickness ni. Kisah loya dan muntah bagi aku memang terpaksa di hadapi..walaupun perit, aku cuba bertahan..ok, aku just nak share kisah ni..

Semua bermula dari minggu ke 7 hingga kini minggu ke 8, baru je 2 minggu..
Itu adalah sebahagian dari pengalaman aku yang baru nk bermula menghadapi morning sickness ni..

*******************
Mula-mula tahu pregnant, baru 5 minggu..rasa happy gila :)
Sepanjang minggu pertama hingga minggu ke 6 aku cuma alami sakit2 perut, suhu badan panas mcm nk demam tp x demam, sakit2 payudara mcm bengkak ke apa x tau la.. x boleh tersentuh, nti aduh sakitnye bisa sungguh dan paling penting xde morning sickness.

Tapi ku sangka panas hingga ke petang, rupanya hujan ditengah hari..
ku sangka morning sickness tak datang,
rupa - rupanya dah mula menyerang minggu ni.

Masuk minggu ke 7, aku dilanda morning sickness..Mula-mula benda yang menyerang aku ialah angin.
Banyak sangat angin dalam badan diikuti dgn rasa loya dan mual sepanjang hari. Pagi nk pegi kerja, kt tepi bustop tiba2 rasa nak muntah dan tu lah muntah pertama yg keluar dari tekak aku ni dan berterusan sehingga ke hari ini..perghh!! siksa badan ,nangis oiii.. Tapi gagahkan diri jgk pegi kerja.

Lambat makan, lagi la loya bertambah, cukup makan pun loya jugak.
Sampai tak selesa sgt menahan rasa loya mual nak muntah tu sepanjang hari..
kalau dah morning sickness menyerang waktu "morning" yakni pagi-pagi lagi aku dah muntah, nanti ptg muntah.. mlm pun muntah..tghari baru hari ni start muntah..

Begitulah hari-hari berlalu..muntah..muntah dan muntah..
Makanan yang boleh ditelan pun boleh keluar balik.. Ada mase nye aku tak lalu nk makan tapi pakse diri jgk utk mkn dari biar perut kosong lg teruk nanti. Tapi dah makan, tak lama tu muntah...keluar balik..sekurang2 nya muntah makanan yg keluar balik tu lebih baik dari muntah kosong takde pape.. muntah kosong kaler kuning tu giler payau..lalu kat tekak masin giler..asid ape tak tau lah..buat tekak jd lebih perit..buweekkk!!

Aku pun tak tahu sampai minggu ke berapa aku perlu hadapi morning sickness ni.. setakat ni baru 2 minggu tu pun rasa x boleh nk tabah dah..siksa badan..tapi aku cuba la bertahan.. nak tak nak, aku kena lalui jgk morning sikcness ni.. Dapat tau pregnant ni mmg happy sgt, seronok sbb dlm perut ni ade anak dan bakal jd ibu tp yg tak seronoknye kena hadapi morning sickness..alahai....Ape pun paling penting, semoga aku terus kuat dan semangat untuk terus mengendong amanah Allah ni.

Perkara yang aku tak boleh tahan masa pregnant ni :-
1) Bau badan semua manusia (termasuk suami) bila terhidu, buat aku lebih loya nak muntah.
2) Bau asap rokok, bau asap kenderaan
3) Bau makanan ( ada masa2 nya la)
4) Bau wangi-wangian
5) Bau busuk
6) Bau persekitaran sekeliling yg mengundang loya dan mual..
Hahaha..semua berkaitan bau je...pendek kata nak bau natural baru aku ok.. Mengada-ngada!

Harap sgt morning sickness ni cepat2 berakhir..tak tahan dah..

No comments:

Post a Comment