Saturday 30 July 2016

Pregnancy Test - Double Line Pregnant

Salam...hai lame x update blog sejak kawin bln 5 yg lepas.. haha.. x sempat ke xde story nk share?? Hihi... ok kali ni ade benda yg nk di kongsi kan.. dulu asik story pasal prepare nk kawin la segala bagai..kali ni story pasal lpas kawin pulak..kekeke

Pregnant ke aku?? X pasti tapi mgkin pregnant..entah la.. nak tau teruskan bace kisah ini..

Ok 1 mei 2016 hari perkahwinan aku.. so igt kan dh usaha bln 5 tu, nanti pregnant la...tup tup aku period 13 mei 2016.. ok xpe cuba lg.. mungkin masih baru..x jadi bunting pelamin..hihi..

Pastu dh masuk bln 6 dgn harapan aku pregnant tp agak kecewa bila 17 jun 2016 period aku dtg.. nk buat mcm mana? Xde rezeki lg.. ok mmg sedih jgk la..yela sape x nak anak kan?? Mcm biasa en.suami ckp xpe kite cuba lg...rezeki insya Allah ade..

Ok dah masuk bln 7... due date period aku 23 julai 2016.. aku ada install my calendar, kt dlm tu dia akan bgtau bila due period aku setiap bln.. seperti biasa bln 5 dan bln 6 kt my calendar bgtau due date period.. bila date tu tiba aku mesti risau sama ada period ke x.. tp tulah sampai je date tu mmg period dtg..suami selalu jgk tnya aku dh period ke blom..bila ckp blom, muka ade senyum...bila ckp dah, muka ade monyok sikit..hihi..

So penantian untuk due date bln 7 ni pun sama jgk penuh dgn debaran menunggu period dtg ke tak.. hahaha..sehingga lah tiba 23 julai 2016 hari sepatutnya 1st day period aku tp tak muncul.. ok fine dlm kepala aku fikir mungkin period lmbat kot jatuh 24 julai 2016 tp still takde.. so ape lg bersemangat pegi beli pregnancy test kt watson rm5.90 je.. dah test dgn neves tggu result.. lebih kurg 3 ke 4 minit kluar result double line.. tak sangka double line, mcm tak percaya pulak aku pregnant..betul ke ni.. pada mase yg sama aku sgt la happy tp aku sendiri tak confident dgn result tu..dah senyum sorang2 dh mase ni..

Tak puas hati, 3 hari selepas tu aku test lg dan result menunjukkan double line.. positif pregnant.. Ya Allah syukur kali ni dh percaya aku pregnant sbb dua kali buat UPT (Urine Pregnant Test).. alhamdulillah rezeki.. esok nye 28 julai 2016 aku pegi klinik kerajaan dan kena buat UPT lg.. dan resultnye positif..nurse tu mintak aku dtg ahad ni..esok la 1 ogos 2016 untuk buat buku ibu dan anak..

Simptom2 yg aku alami di awal kehamilan minggu ke 4 mcm tu la aku rasa badan mcm tak sihat.. means minggu sebelum due date period, aku rasa badan panas bahang mcm demam tp aku tak demam.. suami pun tegur badan panas tp sure aku rase tak demam.. mungkin perubahan hormon kot. Pastu perut kejap2 sakit mcm sakit nk period.. org ckp perut cramp.. Masuk minggu ke 5 suhu badan panas dah kembali normal.. takde rasa mcm nk demam dah.. perut sakit pun berkurang tp perkara lain pulak yg berlaku..cuma aku alami sakit2 breast yang menjadi-jadi. Tak boleh tersentuh sikit nanti sakit.. x tau la kenapa.. suami nk sentuh pun aku tak bagi..walaupun tangan aku sendiri tersentuh mmg sakit.. jd sensitif pulak breast ni. :(

Setakat di minggu ke 5 ni je yg aku alami simptom kehamilan. Nanti masuk minggu ke 6 tak tahu la apa pulak yg jadi. Doktor ckp biasa minggu ke 6 kehamilan dh mula rasa loya tekak, mual nak muntah.. tgk kan jela nanti mcm mana. Harap semua nya ok.

Ok hari ni saje je aku mengada beli pregnancy test lg kt watson brand clear blue.. mahal jgk wei..huhu.. jenis digital punye..result akan kluar kt situ not pregnant atau pregnant siap bgtau lg dah pregnant berapa minggu.. ok tadi dh test lebih kurang 3 ke 4 minit tunggu akhirnya result kluar tulis "pregnant 3+" maksud nye dh pregnant 5 minggu lebih..kat kertas arahan tu ada bgtau cara baca keputusan..

Alhamdulilah aku dan suami happy giler..rezeki yg terindah buat kami.. semoga kehamilan aku yg masih baru lg ni membesar dgn sihat. Esok jumpa doktor buat buku pastu x tau la lg kena buat ape sbb xde pengalaman.. 1st time ni..hihi..excited :)

Kini dah 3 bulan usia perkahwinan aku..bln ke 3 baru ade peluang utk pregnant.. ok kt bwh ni ade gmbar pregnancy test yg aku guna versi test kit dan digital.. kalau satu line tak pregnant tau.. make sure double line mcm dlm gmbar ni bru la pregnant.. utk kepastian jumpa doktor buat comfirmation pregnant ke tak..

No comments:

Post a Comment