Saturday 19 November 2016

Pengalaman Gerakan Baby Pertama 21 Minggu

Assalamualaikum...hai lame aku tak update blog..kejap timbul tenggelam..haha..lame jgk menyepi kan.. ok kali ni nk story tentang baby dalam perut aku ni..

Setiap ibu hamil terutama yg kali pertama hamil pasti teruja bila baby mula bergerak dalam perut. Aku turut merasakannya tapi agak lambat mungkin sebab anak pertama. Kali pertama aku buat scan baby masa usia kandungan 14 minggu. Teruja dan gembira sangat tengok baby rancak dan ligat bergerak dalam perut.. tangan nya seperti menggeliat.. kaki nya bersilang bagai.. sesekali badan nya seakan melompat bergeliang geliut gitu. Tapi sungguh aku tak dapat rasa setiap gerakan baby masa tu. Takpelah yg penting baby sihat dan dapat tengok baby gerak melalui scan.

Kini usia kandungan aku dah masuk 22 minggu.. dah 5 bulan lebih. Kali pertama aku mula rasa gerakan baby masa kandungan 21 minggu. Hampir setiap hari aku merasa gerakan baby. Nampaknya baby semakin aktif. Gembira sgt bila dapat rasa baby bergerak. Mula2 terasa seperti berbuih buih dalam perut tu.. tak lama tu baru terasa macam sesuatu bergerak tapi aku still confius betul ke baby gerak..hehe.. sesekali terasa gerakan di perut sebelah kanan..kadanf kiri.. kadang bawah perut... masa baby gerak tu terasa geli sgt kt dlm perut ni.. sesekali ngilu..baby gerak dlm 1 saat je seperti menendang kot atau pun menumbuk ke.. aku pun tak pasti tapi setiap kali terasa gerakan dalam 1 saat atau 2 saat tu, aku rasa geli dan ngilu sambil ketawa..

Dalam aku sedang menulis blog bercerita mengenai gerakan baby sekarang ni, baby kat dalam perut ni pun kerap juga bergerak. Suka sangat.. bila baby diam tak bergerak dalam tempoh yg lama, aku mula risau. Nanti aku kacau la perut aku, usap2 lembut..jalan kan jari jemari atas perut, nanti baby respon..hehehe..Kadang bila baby bergerak tiba2, aku yg terkejut..hehe..Apa pun Alhamdulillah syukur sangat aku diberi kesempatan untuk menikmati dan merasa keajaiban yg Tuhan beri ke atas ku. Anugerah terindah.. subhanallah ada nyawa hidup dalam perut ku.. Semoga baby ku terus membesar dgn sihat, cukup sifat dan aktif. Lg 4 bulan je baby akan melihat dunia.

No comments:

Post a Comment